Checklist voor jouw flyer

Checklist voor jouw flyer

augustus 16, 2018 Tips 0

Zorg altijd voor een geslaagd resultaat

Een krachtige en effectieve flyer is het resultaat van een weloverwogen aanpak. Je aanpak is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat je essentiële stappen niet mist. Stappen die zorgen voor een uniek product. Ben je een ervaren ontwerper, dan zal je niet al te veel moeite hebben met het ontwerpproces. Is er echter sprake van de situatie dat je net bent begonnen, dan biedt houvast een hoop voordeel. Door stapsgewijs het ontwerpproces door te lopen zorg je ervoor dat je tenminste de belangrijkste onderdelen meeneemt. Denk maar aan het feit dat je een definitief ontwerp hebt en je er later pas achter komt dat er geen aansluiting is tussen de boodschap van je flyer en je doelgroep. Of je hebt een lay-out gemaakt die jij prachtig vindt maar je doelgroep niets zegt. Om dit soort fouten te voorkomen, is een checklist voor jouw flyer van zeer grote waarde.

Doelgroep en checklist voor jouw flyer

We beginnen met misschien wel het belangrijkste bij het ontwerpen van een flyer, je doelgroep. Met een flyer wil je een bepaalde doelgroep aanspreken. Belangrijk daarom is, dat je er goed over nadenkt wie nu je doelgroep is. Je doelgroep is te bepalen door te kijken naar wat je aanbiedt en wie ervan kan profiteren. Een flyer voor volwassenen moet geen kinderlijke boodschap of opmaak te bevatten. Stel daarom vast voor wie de flyer is bedoeld. Hoe doe je dat? Stel jezelf vragen zoals:

  •        Met wat voor leeftijdsgroep heb ik te maken?
  •        Gaat het om een informele boodschap? Is de boodschap bestemd voor particulieren of moet ik bedrijven warm maken?.
  •        Wat voor aspecten spelen er een rol? Heb ik te maken met mannen, vrouwen of kinderen? 

Voor jezelf ben je beter in staat te bepalen waar je rekening mee moet houden. Waar het nu om gaat is, dat je het onderdeel doelgroep grondig moet uitwerken. Hoe gerichter je de doelgroep neerzet, des te gerichter jij je ontwerp maakt. Daardoor is er minder kans aanwezig dat je flyer de prullenbak in gaat.

checklist

Commerciële activiteiten, de inhoud en je flyer

Ben je bezig een flyer te ontwerpen voor een commerciële activiteit? Betrek dan ook de concurrentie erbij. Waarom? Je moet namelijk uitspringen met iets unieks. Als je je boodschap op dezelfde wijze presenteert als de rest van de concurrentie, wat is dan jouw toegevoegde waarde aan het geheel? Waarom zou de ontvanger voor jou moeten kiezen? De rest biedt namelijk ook hetzelfde. Zorg er daarom voor dat je boodschap authenticiteit benadrukt. Volgende punt op onze checklist waar je ruime aandacht aan moet besteden is de inhoud. Je boodschap moet je namelijk op de juiste wijze formuleren. En eigenlijk is ook hier een onderverdeling op zijn plaats.

Je inhoud heeft een tweeledige functie. Ten eerste heeft het een informerend karakter. Je doelgroep moet namelijk weten waarvoor de flyer bestemd is. Daarnaast moet de inhoud er ook voor zorgen dat de ontvanger meer doet dan alleen een notitie van je flyer nemen. Je doelgroep moet namelijk iets doen en daarvoor heb je een overtuigende inhoud nodig. Zodanig, dat het nemen van een bepaalde actie het gevolg is. Deze actie moet voordeel opleveren. Vergeet ook niet dat je maar een paar tellen hebt om de aandacht van de ontvanger te trekken. Om dat te bereiken heb je ondersteuning nodig van korte, maar krachtige tekst en de nodige afbeeldingen. Zorg dus dat deze punten absoluut op jouw checklist voorkomen.

Lay-out en het flyer ontwerpproces

Presenteer de inhoud op een bepaalde wijze, besteed daarom ook voldoende aandacht aan de lay-out. Deze heeft namelijk ook invloed op het wel of niet verfrommelen van je flyer. Iets dat er te druk uitziet of niet leesbaar is, loopt grote kans kennis te maken met de versnipperaar. Maar met alleen een goede lay-out ben je er nog niet. De lay-out moet ook ondersteuning krijgen van typografie en afbeeldingen.

Uiteindelijk is je doelstelling dat een combinatie van lay-out, typografie en afbeeldingen de ontvanger moet overtuigen actie te ondernemen. Afbeeldingen gebruik je om emoties en gevoelens te uiten, terwijl argumenten het beste tot hun recht komen middels tekst. Daarom is het belangrijk dat afbeeldingen in het verlengde van je boodschap liggen. Algemeen beeldmateriaal gebruiken is niet aan te raden. Door het gebruik van een afbeelding moet er bij je doelgroep namelijk een voorstelling ontstaan van wat je te bieden hebt.

Invloed van kleur en lettertypen

Besteed aandacht aan kleur. Ook dit heeft weer invloed op je doelgroep. Is je flyer bedoeld om kinderen te bereiken? Levendige of zelfs opvallende kleuren zijn absoluut niet verkeerd. Gebruik je hetzelfde in een business-to-business omgeving, aan de effectiviteit van je flyer valt dan te twijfelen. Lettertypen ondersteunen ook je boodschap en daarom is een keuze voor juiste lettertype enorm belangrijk. De keuze van een lettertype heeft weer raakvlakken met het bereiken van de juiste doelgroep. Maar het is niet alleen de doelgroep, de keuze voor een lettertype is ook afhankelijk van het onderwerp waar je reclame voor maakt.

Gaat het om een evenement, een kortingsactie of iets zakelijks? Een passend lettertype benadrukt de boodschap nog beter. Ook voor de toon die je met je flyer wilt neerzetten is letterkeuze belangrijk. Wil je emoties losmaken? Gaat het om gezelligheid? Is het iets formeels? Hoe beter lettertype aansluit op toon, des te beter de boodschap naar voren komt. Ook voor het soort ontwerp dat je kiest speelt lettertype een belangrijke rol. Gaat het om iets moderns, ouderwets of retro? En vergeet het merk niet, daar zorgt lettertype voor de juiste uitstraling. Wat je helemaal niet moet vergeten is, dat de keuze voor een lettertype ook invloed heeft op de leesbaarheid.

Letter PLetter Rletter o

Drukkerij ook op je checklist

Je flyer gaat uiteindelijk naar de drukkerij. Voor aanlevering van je ontwerp moet jij je houden aan een aantal eisen. Per drukkerij is er verschil, houd dat goed in de gaten. Maar in het algemeen komt het neer op dezelfde zaken. Let erop dat je bij je afmetingen rekening houdt met afloop. Kies je voor een A5 formaat flyer, stel de afmetingen in je programma op zodanige wijze in waardoor je aan alle kanten wat extra millimeters hebt. Zo voorkom je witranden. Let ook op het kleurprofiel waar je voor kiest. Kies voor printdoeleinden het CMYK-profiel. Ook van belang is het formaat van het bestand dat je aanlevert. Het pdf-formaat is het meest gangbare type bestand. Let er dus op dat je je ontwerp sowieso daarin opslaat.

Om een flyer te maken die ook effectief is, moet je bij het ontwerp rekening houden met een aantal stappen. Deze stappen zijn essentieel. Vergeet je er één of meer, een tegenvallend resultaat kan het gevolg zijn. Werk om zo’n situatie te voorkomen altijd met een checklist voor je flyer. Zo ben je ervan verzekerd dat je tenminste de basis goed hebt.

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten