Dit wil jouw doelgroep

Dit wil jouw doelgroep

september 13, 2018 Overig Tekst 0

Maak een succes van jouw flyer

Met een flyer bereik je heel wat als het om het maken van reclame gaat. Als je het uitdeelt, overhandig je het persoonlijk en dat schept een band. Tevens zorgt het voor een flink bereik. Geef je iemand een flyer en het is interessant voor die persoon, dan is de kans aanwezig dat ook iemand anders deze te zien krijgt. Zoals een kennis of een collega. Daarnaast vergt het maken van een flyer niet al te veel moeite. Er zijn tegenwoordig zoveel tools beschikbaar die ervoor zorgen dat het gehele ontwerpproces geen ingewikkelde zaak is.

De tools maken gebruik van sjablonen, waardoor jij je in principe niet druk hoeft te maken om de technische aspecten. Waar jij zorg voor moet dragen is de inhoud en plaatsing. Toch dien je er niet nonchalant over te denken. In die zin, je hebt een sjabloon dus alles komt wel goed. Nee, een effectieve flyer spreekt je doelgroep aan. En wat je doelgroep graag ziet, dat krijg je voor elkaar door inhoud op een bepaalde manier neer te zetten.

Doelgroep wil oplossing en voordeel zien

Wanneer je bezig bent met de inhoud van je flyer, moet je er bewust van zijn dat wat je opschrijft een oplossing voor een probleem is. Bijvoorbeeld dat je 1.000 manuren hebt gestoken in het feit dat je een hypotheekprogramma hebt geschreven. Of dat je goedkope theedoeken verkoopt. Dat soort praatjes zijn mooi, maar daar heeft je doelgroep niets aan. Je doelgroep wil namelijk graag een oplossing zien. Wat voor meerwaarde heeft het gebruik van je product of afname van de dienst voor je doelgroep?


In plaats van een goedkope theedoeken zet je neer: Onze theedoeken laten geen vlekken achter op uw kostbare servies. Een ander voorbeeld: Met ons hypotheekprogramma bereken je zelf de maandlasten zonder dat je daarvoor een financieel adviseur hoeft in te huren. Het gaat dus om oplossingen voor je doelgroep en het voordeel wat ze daarmee behalen. Natuurlijk zijn opsommingen over wat je product of dienst te bieden heeft van belang en geeft het een indicatie waar jij als bedrijf of persoon voor staat. Maar dat is dan alles. Je doelgroep wil meer zien dan alleen dat. Ook moet je rekening houden met het feit dat je met een flyer niet over een zee aan ruimte beschikt. Dus zorg voor een korte, maar krachtige boodschap.

Maak je doelgroep nieuwsgierig met je flyer

Met een flyer wil je de aandacht voor iets trekken dat je te bieden hebt. De koptekst is daar ideaal voor. Alleen moet je dat wel tactisch aanpakken. Immers, je hebt maar slechts enkele seconden om de ontvanger voor je flyer te winnen. Denk je dat jouw naam of bedrijfsnaam een goede kandidaat is voor de koptekst, je doelgroep heeft daar in de meeste gevallen niets aan. Denk zelf na, wat zegt een naam eigenlijk? Heel weinig, tenzij het gevestigd is. En ondanks dat, je koptekst moet je bij een flyer beter inzetten. Je doelgroep wil namelijk iets anders zien. Je moet ze nieuwsgierig maken. Hoe doe je dat? Haal een probleem aan, bijvoorbeeld: Loopt je computer steeds vast? Heeft je doelgroep daarmee te maken, dan is de kans groot dat je flyer iets losmaakt.

Verspreiden van je flyer

Besluit je ergens flyers te gaan verspreiden, doe eerst wat vooronderzoek. Kijk eerst hoe je doelgroep er daar uitziet. Zijn het voornamelijk ouderen? Of gaat het meer om jongeren? Mensen op leeftijd stellen misschien een schreeuwerige flyer helemaal niet op prijs. Een flyer met een rustige lay-out zal hen beter aanspreken. Dat krijg je voor elkaar door een juiste combinatie van kleur en afbeelding en uiteraard ook hoe je de tekst neerzet.

Kwalitatief beeldmateriaal

Je doelgroep zal het ook niet op prijs stellen als je ze een flyer voorschotelt met zeer slechte of lelijke afbeeldingen. Hetzelfde geldt als je een afbeelding gebruikt die door tien anderen is gebruikt. Bezuinig niet op afbeeldingen. Natuurlijk moet alles binnen budget blijven. Maar gebruik goede foto’s en afbeeldingen. Heb je het budget niet? Maak dan zelf een foto. Een eenvoudige, maar kwalitatieve afbeelding kopen is tegenwoordig ook gewoon mogelijk. Je doelgroep stelt het ook niet op prijs wanneer jij je als een professional voordoet maar intussen gebruikmaakt van een afbeelding waar een watermerk op staat. Voor een informele aangelegenheid kan dat door de beugel, maar niet als je probeert geld te verdienen met de uitgifte van flyers.

Kwaliteit

Uitstraling en te nemen actie doelgroep

De keuze voor papier zorgt ook voor een bepaalde indruk. Ook hier speelt soort promotie weer een rol. Voor een informele aangelegenheid zal keuze van papier niet echt veel uitmaken. Maar ben je bijvoorbeeld bezig klanten te werven, dan verwacht je doelgroep wel een bepaalde uitstraling. In dat geval is het raadzaam te gaan voor een dikker papiersoort met gesatineerd mc afwerking. Het voordeel hiervan is, dat de weergave van kleuren optimaal is.

Zorg voor een compleet verhaal

Met je flyer verschaf je bepaalde informatie en daarmee wil je iets bereiken. Daarom moet je nog iets doen. Je doelgroep wil namelijk ondanks die informatie, ook nog weten wat ze precies moeten doen. Geef je dat niet aan, dan mist je flyer het doel en belandt in de prullenbak. Sluit daarom de inhoud af met een krachtige zin. Zo zorg je voor een compleet verhaal.


Een doelgroep heeft bepaalde verwachtingen ten opzichte van een flyer. Zo willen ze oplossingen en voordeel zien. Maar daar blijft het niet bij. Jij als ontwerper moet je doelgroep een handje helpen om een bepaalde actie te ondernemen. Besteed daarom ook ruime aandacht aan beeldmateriaal, tekst en uitstraling.

Verhaal

 

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten