Een flyer is geen boek

Een flyer is geen boek

september 27, 2018 Tekst 0

Wees beknopt maar toch krachtig

Bij het maken van een flyer moet je er rekening mee houden dat je geen boek aan het schrijven bent. Een flyer is een medium waarmee je kort en krachtig een boodschap wilt overbrengen, zodat de ontvanger overgaat tot een bepaalde actie. Een boek heeft dat niet als doel. Een boek bestaat uit vele bladzijden. Met een boek zet je een verhaal neer of je werkt een bepaald onderwerp uit. Met de titel geef je dat aan. Gaat het om een onderwerp, noten en referenties maken er dan onderdeel van uit. Restricties zijn er in principe niet. Je mag zoveel bladzijden schrijven als je maar wilt. De inhoudsopgave, nummering en index zorgen ervoor dat iets snel te vinden is. Zo op het eerste gezicht spreekt dat alles voor zich. Toch is de kans aanwezig dat je bij het maken van een flyer de regels over het hoofd ziet.

Informatie en je flyer

Zoals eerder genoemd, moet een flyer kort en bondig zijn. Hoe doe je dat? Simpel, zorg ervoor dat je niet al te veel informatie neerzet. Je boodschap moet een oplossing aandragen en dat doe je in een paar zinnen. Daarbij maakt het niet uit of het nu om iets commercieels gaat of gewoon iets informeels. De informatie die je neerzet moet ondersteuning krijgen van een koptekst. In tegenstelling tot de koptekst in een boek, moet de koptekst in een flyer voornamelijk de aandacht trekken. En ook hier geldt weer hetzelfde, gebruik niet al te veel woorden. Gebruik krachtige woorden en gebruik niet meer dan twee zinnen.

Met een flyer wil je iets bereiken en dan direct. Bij een boek is dat niet zo. Je hebt ruim de tijd om het af te lezen. Heb je het boek eenmaal uit, de kennis ga je dan ergens toepassen of het zorgt voor een bepaalde ervaring. De verwachting van een flyer is dat je doelgroep actie onderneemt. Besteed daarom ruime aandacht aan hoe je de tekst formuleert.

De informatie die je neerzet moet een aantal kernelementen bevatten. En ook hier geldt weer kort en bondig. Geef aan wie degene is die de boodschap verspreidt. Gaat het om een bedrijf of een persoon? Noem de naam. Wat is de boodschap? Omschrijf duidelijk om wat het gaat. Je wilt namelijk niet dat je flyer bij overhandiging direct in de prullenbak belandt. Voortbordurend op de boodschap, betreft het een evenement? Geef dan aan wanneer het plaatsvindt, datum en tijd en ook de locatie. Ligt er een bepaald doel ten grondslag aan je evenement, zet dat er ook bij. In zo’n geval zijn mensen namelijk eerder geneigd deel te nemen.

Benadrukken van uitstraling flyer

Met een boek zet je een bepaalde sfeer neer, alleen is het daarbij over het algemeen niet van belang dat je dat ook ondersteunt met verschillende lettertypen. Bij een flyer is dat juist wel het geval. De boodschap die je overbrengt krijgt ondersteuning van de lettertypen. Alleen moet je het hier niet overdrijven. Hoogstens twee verschillende lettertypen zijn meer dan voldoende. Daarnaast moet de keuze zodanig zijn, dat alles in lijn ligt. Zodoende behoud je de uitstraling die je aan je flyer wilt meegeven.

Een ander aspect waar je de nodige aandacht aan moet besteden is het beeldmateriaal. Natuurlijk is dat ook van belang bij een boek. Maar heb je een slechte afbeelding in een boek, dan heb je altijd nog de kans om dat ergens anders goed te maken. Bij een flyer heb je die kans niet. Het visuele is meestal het eerste wat aan een flyer opvalt. Gebruik je afbeeldingen van lage kwaliteit? De kans is groot dat je flyer geen bekijks krijgt. Hoge resolutie en unieke afbeeldingen zorgen voor een effectieve flyer en dat moet je hebben. Kies niet voor de makkelijke weg door een afbeelding ergens van het internet te plukken en deze in je flyer te plaatsen. De kans is groot dat desbetreffende afbeelding in het RGB-formaat is. Een flyer druk je af en daarom moeten kleuren aan bepaalde eisen voldoen. Eén van die eisen is het CMYK-kleurprofiel.

Overdrijf niet met kleur in je flyer

Wees ook voorzichtig met kleur. Afhankelijk van het onderwerp en doelgroep, liggen er aan het gebruik van kleur in principe geen restricties bij een boek. Bij een flyer ligt dat anders. De basisregel is maak het niet te bont met kleur. Natuurlijk zorgt kleur ervoor dat je flyer opvalt, maar ga hier subtiel mee om. Schreeuwerige kleuren zorgen ervoor dat je flyer minder goed te lezen is. Ook creëer je verwarring voor de ontvanger, omdat deze geen onderscheid kan maken waar nu de focus op ligt. Belangrijk is dat je gebruikmaakt van kleuren die elkaar aanvullen. Maak je gebruik van een logo? Zorg ervoor dat de kleuren die je gaat toepassen in lijn liggen met de kleuren van je logo. Ook voor tekst geldt hetzelfde. Beperk de keuze tot hoogstens twee verschillende kleuren. Eén voor de inhoud en één voor de koptekst.

De toon van je flyer

Met een flyer wil je een bepaalde doelgroep bereiken. Bij een boek is dat niet zozeer het geval. Daarom is het belangrijk dat je de toon van je flyer op een bepaalde manier neerzet. Dat moet aansluiten op wat je doelgroep gewend is. De toon is neer te zetten middels kleur, afbeelding en lettertypen. Heb je als doelgroep kinderen? Een persoon in een net pak en wat standaardkleuren en lettertypen zal niet echt iets losmaken. Kies je echter voor een grappige afbeelding, felle kleuren en een luchtig lettertype? De kans is zeer groot dat je de aandacht trekt. Bij een boek hoeft dat niet per se. Een boek voor kinderen bijvoorbeeld is op meerdere manieren neer te zetten zonder dat het ten koste van de aandacht gaat.

De interesses van je lezer

Bij een promotie zijn er nog meer details in het spel. Schrijf je een boek, dan hoef je niet bij voorbaat te weten wat de interesses van je lezer allemaal zijn. Bij het maken van een flyer wel. Met je flyer maak je reclame of kondig je iets specifieks aan. Met name bij reclame wil je iets loskrijgen van je doelgroep en daarom moet je weten wat voor hen het meest gevoelige punt vormt. Gaat het om een dienst of een product dat je aanbiedt? Is het de prijs die een rol speelt? Gaat het om de aftersales service? Zodra je weet wat datgene is waar je doelgroep een zwak voor heeft, bouw je je verhaal daaromheen. Zo zorg je ervoor dat jouw doelgroep stilstaat bij het zien van je flyer. En ook hier geldt weer: je flyer is geen boek. Houd alles kort en bondig en gebruik voornamelijk krachtige woorden.

Denk je dat je bij het maken van een flyer over dezelfde speelruimte beschikt als bij het schrijven van een boek? Dan heb je het mis. Met een flyer zet je een korte en krachtige boodschap neer. De vrijheid van het schrijven van een boek heb je helaas niet. Je moet doelgericht bezig zijn. Heb je goed door dat een flyer geen boek is? Dan ben je volledig in het bezit van de vaardigheden om effectief reclamemateriaal te creëren.

 

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten