Flyer design

Maak zelf een stevig visueel ontwerp

Ben je van plan reclame te maken voor je vaardigheden? Of wil je gewoon iets informeels kenbaar maken? Een flyer is daar uitermate geschikt voor. De kracht van een flyer ligt in het feit dat de toepassing ervan breed is. Door middel van wat aanpassingen is het doel zo om te buigen en dat is wat je nodig hebt om aandacht te trekken. Maar om aandacht te trekken dat ook effect heeft, dien je bij het ontwerp goed rekening te houden met de ontvanger. Vaak verricht een stevig visueel design voorzien van pakkende tekst wonderen. Makkelijk gezegd, maar hoe gaat dat precies in zijn werk in de praktijk met flyer design?

Visueel element bij flyer design

Voor een goed design van je flyer, is het handig wanneer je al enige kennis hebt van de onderdelen die een rol spelen bij het ontwerpproces. Is die kennis aanwezig, dan is het de kunst om de onderdelen zodanig te combineren, waardoor sprake is van effectief flyer design. Nu zijn er een aantal onderdelen die de basis vormen bij het ontwerpen van een flyer. Visuele elementen zijn daar één van. Wellicht zal het voorgekomen zijn dat een reclamebord jouw aandacht heeft getrokken tijdens het rijden of lopen. Als je even terugdenkt aan het design en jezelf afvraagt wat het nu was dat zo de aandacht trok, dan kom je hoogstwaarschijnlijk uit op het visuele element.


Zonder dat jij je er bewust van was, heeft het visuele element ervoor gezorgd dat je een blik wierp op het reclamebord. En dat is nu precies wat één van de basiselementen vormt bij flyer design, het visuele aspect. In principe is het beeldelement wat er als eerst voor zorgt dat een flyer onder de aandacht komt. Daarom is het belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden tijdens het design. Maar bijt je niet stuk op het feit dat je je nu altijd eerst moet focussen op het visuele element vanwege de aantrekkingskracht. Nee, waar je voor moet zorgen is dat je bij flyer design zorgt voor een combinatie van elementen die de aandacht trekken, het focusgedeelte. Naast afbeelding kan koptekst dus ook voor een impact zorgen.

Ontwerpen

Focusgedeelte van je flyer

Het focusgedeelte moet er uiteindelijk voor zorgen dat de ontvanger geleid wordt naar het meest belangrijke element van jouw flyer en dat is de boodschap die je wilt overbrengen. Het leiden naar het meest belangrijke gedeelte van de flyer dien je je als volgt voor te stellen. Je kunt bijvoorbeeld tijdens het design een flyer maken met als afbeelding een grote vijfhoek voorzien van een bepaalde kleur. In het midden van de vijfhoek zorg je voor een witte achtergrond met wat zwarte tekst. Hier is het focuselement de gekleurde vijfhoek om de aandacht te trekken. Uiteindelijk zorgt dat deel ervoor dat de ontvanger zijn blik werpt op de tekst in het midden. Dit is de boodschap die je namelijk wilt overbrengen.

De keuze voor het visuele element bij het design is niet willekeurig. Zorg ervoor dat de keuze die je maakt ook het doel van jouw flyer ondersteunt. Op deze manier zijn ontvangers in staat jouw flyer direct te plaatsen. In de zin dat ze gelijk weten waar het over gaat. Een flyer voor een Go-Kart evenement moet je bijvoorbeeld niet voorzien van een afbeelding met een schaap.

Tekst en flyer design

Tekst vormt ook een basisonderdeel van flyer design. Besteed daarom ook de nodige aandacht aan de lettertypen. Met alleen een prachtige afbeelding ben je er nog niet. Eigenlijk, wat voor een afbeelding geldt moet je ook toepassen bij het lettertype dat je kiest. Een lettertype moet ook het doel ondersteunen en passen bij de groep die je aanspreekt. Belangrijk bij het kiezen van een lettertype is, dat deze in overeenstemming is met de stijl waarin je de flyer ontwerpt. Maak je een flyer voor een barbecue party? Gebruik in het design dan geen typografie die bestemd is voor een kerstkaart. Let er ook op dat je gebruikmaakt van makkelijk leesbare letters ondanks dat er sprake is van een bepaalde stijl.

Kleur en invloed

Met kleur geef je ook de juiste uitstraling mee aan je flyer. Kleuren hebben namelijk ook invloed op emoties. Aangezien het doel van een flyer is om emoties los te krijgen, heb je met kleur een krachtig wapen in bezit. Met warme en koude kleuren ondersteun je dat. Wil je dat je flyer bijvoorbeeld energie en opwinding uitstraalt, gebruik dan een kleur als rood in het design. Gaat het meer om een rustgevend gevoel, dan is een kleur als blauw daar geschikt voor. Een flyer moet ook uitnodigend zijn. In die zin, het design moet voor mensen aantrekkelijk zijn om naar te kijken en te lezen. En daar speelt lay-out een belangrijke rol in. Prop je te veel informatie op je flyer, dan is de kans groot dat er een onoverzichtelijk design ontstaat met als resultaat dat je doelgroep niet weet wat de bedoeling ervan is. Kies je voor een lay-out waarover is nagedacht en dat goed is uitgewerkt, dan zorgt het ervoor dat belangrijke informatie zo op te merken valt en daar gaat het om.

Belang van lay-out

Hoe zorg je er nu voor dat er sprake is van een evenwichtige lay-out zodat je flyer effectief is? Een aantal factoren spelen hier een rol. Pas tekst tactisch toe in het design. Zorg ervoor dat dit beknopt is. Beperk je tot de meeste relevante informatie, kort en bondig. Gebruik daarnaast ook witregels. Blokken tekst werken niet en je boodschap valt daardoor ook niet op. Door met witruimte te werken in je design, zorg je voor evenwicht en je zorgt er ook voor dat je de lezer leidt naar het belangrijkste dat je wilt overbrengen. Zo creëer je stappen die zorgen voor resultaat. Ook het toepassen van marges helpen daarbij.

 

Vaak zal het visuele in eerste instantie zorgen voor de aandacht. Is de aandacht eenmaal getrokken, dan maakt de tekst het design verder af. Brainstorm voor jezelf welke informatie op de flyer moet komen. Als houvast kun je aanhouden dat je wilt dat de ontvanger iets moet weten over wat jij te bieden hebt. Heb je dat eenmaal uitgestippeld, zorg ervoor dat je niet al te veel woorden aan je boodschap kwijt bent. Alles moet overzichtelijk passen binnen het design van de lay-out. Daarvoor kun je naast witruimte en marges ook spelen met lettertypen, lettergrootte, opsommingen, kleur en centrering. En de regel is, hoe belangrijker iets is, des te meer nadruk je op grootte en plaatsing moet leggen.

Schenk in ieder geval genoeg aandacht aan elk onderdeel van het design van je flyer. Lay-out, afbeelding, kleur en lettertypen zijn daar enkelen van. Heb je per onderdeel alles uitgewerkt, dan dien je alles in zijn geheel te bekijken. Is er sprake van harmonie en ligt het in lijn met wat je doelgroep graag ziet? Dan ben je op de goede weg met je design.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten