Geschiedenis

Reclame maken en de invloed van internet

Flyeren is een vorm van reclame maken en reclame zelf is absoluut niet iets van tegenwoordig. Als je goed naar de historie kijkt, dan heeft de ontwikkeling van de drukpers daar een grote rol in gespeeld. Echter, de historie gaat veel verder. Beeldhouwkunst heeft ook een steentje bijgedragen aan het ontstaan van reclame. En met de opkomst van radio en televisie is het allemaal nog verder uit de hand gelopen. Echter de opkomst van het internet heeft helemaal voor stormachtige ontwikkelingen gezorgd. Dat internet een flinke impact heeft gehad op de traditionele manier van reclame maken, vindt zijn oorzaak in een aantal factoren. Zo maakt internet het mogelijk om advertenties op een zeer flexibele wijze weer te geven. De mogelijkheden zijn zeer ruim te noemen. Daarnaast speelt de consument ook een belangrijke rol in het geheel. Het acceptatievermogen van reclame via internet bij consumenten is stukken hoger dan bij traditionele reclame. Consumenten nemen vaak bewust de tijd om online reclame te bekijken.

 

Internet icons

Nadruk traditionele en hedendaagse reclame

Als je goed kijkt naar traditionele reclame, dan was er één ding waarop duidelijk de nadruk lag, dat was verkopen. Toen tv-reclame in de jaren veertig opkwam werden producten gekoppeld aan beroemde mensen zoals acteurs en bepaalde personages. Door op deze wijze te werk te gaan probeerde men de verkopen te stimuleren en dat werkte. Tegenwoordig zijn het niet meer de verkopen die het hoofdmotief vormen om reclame te maken. Er heeft zich een verschuiving voorgedaan richting naamsbekendheid en het bouwen van aanhang rond een product. Het product staat dus niet zozeer centraal, maar het probleem wat zo’n product oplost. De nadruk van moderne reclame ligt dus op het oplossen om zo het vertrouwen te winnen van de consument. Dat is de huidige trend. Is het vertrouwen binnen, dan heeft dit een positief effect op de naamsbekendheid en de aanhang groeit. Uiteindelijk, zonder dat de consument dat echt doorheeft stimuleert het de verkopen.

Internet en de negatieve impact op reclame

Ondanks dat het internet een positieve impact heeft op reclame maken. Heeft het ook een donkere kant. Was het bij traditionele reclame niet mogelijk dat je als consument controle had op de weergave. Met het internet is dat totaal anders. Technologie heeft ervoor gezorgd dat de consument meer macht heeft gekregen. Een consument kan nu bewust bepalen om wel of niet naar advertenties te kijken. De ad-blocker is namelijk een grote vriend. Er zijn ontelbare apps gratis of betaald die ervoor zorgen dat advertenties te blokkeren zijn. Hadden adverteerders in het verleden eigenlijk weinig te vrezen, tegenwoordig zorgt dit voor slapeloze nachten. Maar een ad-blocker is niet het enige dat een consument macht geeft.

Om reclame te omzeilen op tv is het gebruik van een streamdienst een ware uitkomst. Dat je moet betalen om verlost te zijn van de advertenties, dat onderdrukt de pret absoluut niet. Door deze tendens zijn adverteerders als het ware verplicht zich niet te focussen op de traditionele manier van reclame maken (verkopen). Willen ze toch nog een graantje meepikken van de kracht van het internet, dan moeten ze zich meer focussen op vertrouwen. En het vertrouwen heeft momenteel op elke vorm van reclame maken een bepaalde invloed.

Tegenwoordig maakt de consument als het ware deel uit van de reclame. Kijk maar naar reviews. Bij aankoop van een product vragen winkels om een review. Schrijf je een review, dan maak je zonder dat je je daarvan bewust bent reclame. Of het positief of negatief is, maakt even niet uit. Het gaat erom dat er op deze wijze aanhang en vertrouwen ontstaat. En dat is dan een stukje ‘onzichtbare’ reclame. Door op deze wijze reclame te maken, zorg je er als adverteerder voor dat je aanwezig blijft en dat heeft weer invloed op toekomstige verkopen.

Reclame maken is niet iets van tegenwoordig. Lag de nadruk ooit op verkopen, tegenwoordig gaat het meer om het winnen van vertrouwen. Wil je hier een graantje van meepikken? Gebruik daarvoor de kracht van het internet. Doe het wel op de juiste manier, want ook het internet heeft zijn donkere kanten.

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten