Kosten flyers laten maken

Het laten maken van een flyer neemt kosten met zich mee. Vaak zijn er twee partijen aanwezig. Aan de ene kant heb je de ontwerper, aan de andere kant de drukkerij. Bij het ontwerpgedeelte bepalen kennis en kunde van de vormgever de prijs. Een ontwerp met een hoop elementen doet de kosten stijgen. Hetzelfde geldt indien je kiest voor kwalitatief grafisch werk of op maat gemaakte foto’s. De drukkerij aan de andere kant hanteert kosten op basis van een aantal gangbare opties zoals: drukoplage, formaat, bedrukking, materiaal, gewicht en afwerking. Grote invloed op de kosten van de drukkerij heb je niet. Hoogstens dat er te profiteren valt van een bepaalde actie of dat je kiest voor een bepaalde oplage wat een prijsvoordeel oplevert. Wat het ontwerpgedeelte betreft is dat echter anders.

Opbouw kosten designer

Steek je tijd en energie in een eigen ontwerp, dan bespaar je de kosten van een designer. Aan de andere kant zorgt het inhuren van een gespecialiseerde ontwerper dat jouw flyer er vaak professioneler uitziet. De ontwerper rekent meestal op basis van een uurtarief, maar een vast tarief kan ook. Hoe de designer uiteindelijk tot zijn tarief komt, is mede afhankelijk van een aantal factoren zoals:
Ervaring

  • Kwalificaties
  • Portfolio

Beïnvloeden kosten flyer als klant

Wil je op tactische wijze de kosten voor het laten maken van een flyer beïnvloeden? Dan is het handig om in kaart te krijgen hoe een ontwerper tot een bepaald tarief komt. Een ontwerper met weinig ervaring vraagt in het begin veel minder dan de ervaren vakgenoten. Omdat een ontwerper met weinig ervaring nog weinig klanten heeft, zal deze extra zijn best doen om een goed product af te leveren. Dat de vormgever voor een ontwerp 30 uur nodig heeft, daar zit die niet mee. Het doel is een perfecte flyer af te leveren en het verlies aan omzet neemt de ontwerper maar even voor lief. Daar ligt dan nu een kans voor jou. In ruil voor lage kosten geef je aan dat je als klant geen moeite hebt met het feit als de ontwerp iets langer over de realisering van de flyer doet.


Het omgekeerde kan ook. Wens je bijvoorbeeld geen groot bedrag te besteden, maar je wil je toch een pakkende boodschap overbrengen? Hou het simpel. Zorg ervoor dat de ontwerper het werk sneller gedaan krijgt. Eenvoudige tekst en minimale stijl drukken de kosten. Kies je echter voor een flyer van hogere kwaliteit, dan is het een ander verhaal. Hoe complexer het ontwerp, des te meer ontwerptijd het in beslag neemt en des te hoger de prijs.

Portfolio bij flyer ontwerp

Heb jij een ontwerper gevonden met een lage prijs en bijna geen portfolio, ga niet af op wat je ziet. Het is een misvatting dat een ontwerper zonder portfolio geen goed werk heeft gemaakt. Neem even de tijd en bedenk dat deze ontwerper waarschijnlijk net begonnen is en dat er met de kwaliteit helemaal niets mis is. Voor jou ligt er hier voordeel voor het oprapen. Vanwege het feit dat de ontwerper zo snel mogelijk zijn portfolio wil vullen, zal deze eerder geneigd zijn werk aan te nemen tegen lagere kosten. Naarmate de ontwerper het drukker krijgt, gaat het met de prijs ook de andere kant op. Maar tot die tijd heb jij te maken met lage kosten voor het laten maken van een flyer.

Vast tarief laten maken flyer

De mogelijkheid bestaat ook om voor het laten maken van een flyer een ontwerper te kiezen met een vast tarief. Ook hier is voordeel te behalen in de vorm van kosten drukken. In de praktijk werkt het met een vast tarief vaak op de volgende wijze. Een ontwerper die pas begint met het aanbieden van zijn expertise probeert rompslomp te vermijden. Immers, het binnenhalen van klanten is de grootste zorg. Daarbij ook nog eens complexe tariefstructuren gaan bedenken, daar is er geen tijd voor. In dat soort gevallen grijpt de beginnende ontwerper vaak naar een vast tarief. Alles blijft eenvoudig, geen complexe berekeningen, hij of zij haalt meer klanten binnen en het portfolio groeit. Voor jou levert dat voordeel op omdat ongeacht het aantal herzieningen, concepten en overleg, de prijs niet verandert. Je bespaart hierdoor kosten voor het laten maken van een flyer en dat is wat telt.

Vooruitbetaling

Om oplichting tegen te gaan is vooruitbetaling iets dat vaak voorkomt als je een flyer wilt laten maken. Afhankelijk van hoe de ontwerper hier invulling aan geeft, dien je rekening te houden met verschillende percentages. Zo kan een ontwerper een aanbetaling van 50% eisen en een andere juist 25%. En dat is waar er voor jou voordeel valt te behalen, ondanks een aanbetaling. Werkt een ontwerper met aanbetalingen en zit jij nog niet zo ruim in de financiën op dat moment? Kies voor een vormgever die een lage aanbetaling eist of eentje die je pas bij de oplevering van de flyer laat betalen. Op deze wijze ben je in staat kosten per periode te drukken en soms komt dat heel goed van pas.

Contracten

Sommige ontwerpers werken ook met contracten. Nu kan dat voor de ontwerper zelf voordeel opleveren indien de klant niet betaalt. Vindt er geen betaling plaats, dan is een juridisch proces het gevolg en daar gaat heel wat tijd in verloren. Een ontwerper heeft namelijk altijd de mogelijkheid een advocaat op je af te sturen bij wanbetaling. Hoe dien jij nu als klant daar tegenaan te kijken? Dien je een ontwerper die met contracten werkt te vermijden? Dat ook weer niet. Waar je wel op moet letten om de kosten te drukken is het volgende. Heb je helemaal geen keuze en je moet een contract tekenen, houd je aan de bepalingen. Zo voorkom je het ontstaan van extra kosten en de rompslomp waar je helemaal niet op wacht.

Gratis werk in eerste instantie

Een andere manier om met kosten voor het laten maken van een flyer om te gaan is, dat je een ontwerper vindt die in eerste instantie gratis werkt. Dit klinkt raar, maar dat is niet zo wanneer je het op de volgende manier bekijkt. Stel, je hebt een product of dienst ontwikkeld dat nog op de markt moet verschijnen. Speciaal hiervoor heb je een reclamecampagne gemaakt, waar het flyeren deel van uitmaakt. Op het moment dat de verkoop gaat lopen, betaal je de kosten voor het ontwerp van de flyer. Niets weerhoudt je ervan om aan de ontwerper voor te stellen dat hij of zij jou op deze wijze helpt met het ontwikkelen van de flyer. Natuurlijk zijn er risico’s aan verbonden, maar je kunt altijd een voorstel doen waarbij het om een simpel ontwerp gaat zodat de kosten niet de pan uitrijzen.

Wil je een flyer laten maken, dan zijn kosten niet te vermijden. Bij een drukkerij valt er vaak weinig te halen als het om kostenbesparing gaat. Bij een flyer ontwerper daarentegen wel. Ga tactisch te werk. Bekijk waar de zwakke punten van de tegenpartij liggen en probeer daarmee je voordeel te behalen.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten