Schrijf een korte, maar prikkelende tekst voor jouw flyer

Schrijf een korte, maar prikkelende tekst voor jouw flyer

juli 5, 2018 Tekst 0

Je wilt een flyer om een boodschap te presenteren aan jouw doelgroep. Met de boodschap wil je iets neerzetten, je wilt namelijk mensen overhalen om iets te verrichten. Om dat te bereiken moet je doen dan even snel wat tekst en afbeeldingen in een bepaald formaat gieten en publiceren. Een flyer is een visueel product, afbeeldingen en lay-out spelen een grote rol. Maar om echt te spreken van een effectieve flyer, moet het ook dik in orde zijn met de tekst die je erop plaatst. Wanneer je tekst op een bepaalde manier schrijft, zorg je ervoor dat jij je doelgroep gericht aanspreekt. En daarom moet tekst prikkelend zijn. Echter is er een klein probleempje. De ruimte voor tekst aanwezig op een flyer is beperkt. Daarom moet elk woord betekenisvol zijn. Zo trek je de aandacht.

Koptekst voor een prikkelende boodschap

De koptekst is het eerste waar je aan moet denken om de aandacht te trekken. Standaard moet je ervan uitgaan dat de ontvanger een snelle blik werpt op jouw flyer. Het is dus de koptekst die ervoor zorgt dat de ontvanger verder gaat lezen. Hoe zorg je er nu voor dat je een koptekst neerzet met zo’n effect? Zet het voordeel als eerst neer. Heb je bijvoorbeeld een rijschool? Zet iets neer in de trant van: Haal je rijbewijs in 10 dagen! Het gaat er dus om dat je dingen vanuit je doelgroep bekijkt. Vertel geen lange verhalen hoe goed jij bent of wat je bedrijf allemaal heeft bereikt. Het gaat om de klant. Bekijk wat daar de problemen zijn en hoe jij dat oplost. Door oplossingen aan te dragen voor het probleem van de ontvanger trek je de aandacht. Dit is niet alleen van toepassing in commerciële situaties. Let er ook op dat je geen vakjargon gebruikt. Ga ervan uit dat je doelgroep de ins- en outs van jouw promotie nog niet kent. Dus verwoordt alles in simpele termen.

Het sturen van je doelgroep

Naast aandacht wil je ook dat de ontvanger iets gaat doen. Stuur daarom je lezer in de tekst, zodat deze ook tot actie overgaat. Kijk wat je wilt dat de ontvanger moet doen en verwoord die actie. Wil je dat deze lever een formulier invult, een website bezoekt of iets koopt? Vermeld dat duidelijk. Zorg ervoor dat de boodschap makkelijk op te merken valt, geen moeilijke leesbare letters of onopvallende kleuren.

Voordeel en actie zijn ook te combineren. Denk maar bijvoorbeeld aan: Vul het formulier in op onze website en ontvang gratis de White paper. Zijn contactgegevens belangrijk, vermeld deze ook duidelijk. Prikkelende tekst is ook te onderbouwen met positieve ervaringen. Is daar sprake van in jouw situatie? Plaats dit kort en bondig aan het eind van de beschrijvende tekst.

doelgroep

Ruimte en tijdslimiet

Prop je flyer ook niet vol met tekst. De ruimte is al beperkt genoeg. Door te veel tekst weet de ontvanger niet waar deze nu de aandacht op moet vestigen. Tevens breek je de overzichtelijkheid met daarbij grote kans dat je flyer in de prullenbak belandt. Opsommingen zijn ook niet verkeerd. Kern is, gebruik weinig maar krachtige woorden. Het woord ‘jij’ is daar een voorbeeld van. Door in ‘je’ of ‘jij’ te schrijven, creëer je een soort extra band met de ontvanger. Het gevoel ontstaat dat je rechtstreeks met hen communiceert.

Wat ook bijdraagt aan prikkelende tekst, met name in commerciële situaties, is gebruikmaken van een tijdslimiet. Door een tijdslimiet creëer je extra druk waardoor de ontvanger eerder tot actie overgaat. Heb je bijvoorbeeld een bonusproduct, zet er dan bijvoorbeeld bij: Schrijf je in voor 20 maart en ontvang bonusproduct X geheel gratis! Ook bij informele aangelegenheden gebruik je dezelfde tactiek te gebruiken. Verplaatsen is het kernwoord.

Je flyer en iets unieks

Prikkelende tekst creëer je ook door met iets unieks aan te komen. Ondanks dat flyers een populair middel zijn om je boodschap snel eenvoudig te verspreiden, een zwakke kant zit er ook aan. Omdat flyers massaal in gebruik zijn, loop je ook de kans dat mensen het simpelweg laten liggen. Hoe zorg je er nu voor dat dit niet gebeurt? Moet je achter de mensen aanlopen? Nee. Bedenk namelijk iets waardoor je flyer boven de concurrentie uitsteekt. Dat doe je door een uniek verkoopargument. Het gaat dan om een bijzonder kenmerk van jouw product of dienst of hetgeen je aan het promoten bent. Een stukje meerwaarde namelijk dat jij alleen te bieden hebt en niemand anders. Nabootsen lukt bijna niet en het moet gaan om voordeel dat alleen via jou te behalen valt.

Maar hoe vertaal je dat nu in een stukje prikkelende tekst voor jouw flyer? Kijk naar wat de concurrentie niet heeft, maar jij wel. Dat vertaal je in woorden. Bekijk daarbij het geheel vanuit je doelgroep. Wat zien ze als een ideale oplossing? Heb je helemaal geen idee hoe je nu je verkoopargument moet neerzetten? Breng eerst in kaart wie je concurrenten zijn. Kijk daarna op wat voor manier ze zich proberen te onderscheiden van de rest en op wat voor manier ze dat gebruiken.

Het gaat er niet om wat je nu precies aan een product of dienst aanbiedt, het gaat erom in wat voor jasje je dat steekt. De omschrijving, dat maakt het uniek. Autofabrikanten maken allemaal auto’s. In je flyer opnoemen dat je als merk A een automodel X verkoopt, dat zegt je doelgroep niets. Maar het zegt wel iets als je het omschrijft als: Ons automodel X legt 1.000 km af met slechts 30 liter aan brandstof.

Actie

Call-to-action

Heb je eenmaal op een unieke wijze omschreven wat je te bieden hebt met je promotie? Sluit het geheel af met een call-to-action. Met een call-to-action probeer je de ontvanger over te halen tot een bepaalde handeling. Denk hierbij aan het downloaden van een rapport of het invullen van een contactformulier op de website. Maar ook hier moet je de juist termen gebruiken. Probeer je iets met je flyer te verkopen en je sluit de tekst af met “Dank voor uw aandacht’, dan sla je de plank geheel mis met een flyer als marketingtool. Zorg je voor een afsluitende tekst zoals “Bestel product X vandaag nog en bespaar X euro”, dan is er absoluut sprake van een effectieve flyer.

Met een prachtig ontworpen flyer ben je er nog niet als het gaat om je doelgroep bereiken. Je moet in dit geval meer doen. Prikkelende tekst moet er uiteindelijk voor zorgen dat de ontvanger doet wat je graag ziet.

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten