Tips voor flyers laten maken

Trek de aandacht van je doelgroep

Met flyers zijn de mogelijkheden onbeperkt als het om het verspreiden van een bepaalde boodschap gaat. Daarbij maakt het niet uit of het nu om een reclameboodschap gaat, een uitnodiging voor een verjaardagsfeestje of gewoon een simpele aankondiging. Ook ben je absoluut niet gebonden aan een bepaald formaat of vorm. Een flyer is een flexibele tool die in te zetten is voor elke marketingactiviteit of een gebeurtenis die je met anderen wilt delen. Een opvallende en stijlvolle flyer is wat je dan nodig hebt en daarmee trek je de aandacht, dat is het hoofddoel. Heb je eenmaal de aandacht getrokken van je doelgroep? Dan dient een bepaalde actie het gevolg te zijn. Daarvoor heb je een goed ontwerp nodig. Een effectieve flyer bezit namelijk een aantal kenmerken. Wat deze kenmerken zijn en hoe je dat allemaal in je flyer verwerkt, vertellen wij je daarom middel van een aantal handige tips.

Informatie op je flyer

Je direct storten op het ontwerpgedeelte bij het laten maken van je flyer moet je proberen te vermijden. Natuurlijk speelt ontwerp een zeer belangrijke rol, maar de informatie die erop staat is nog belangrijker. Probeer je dus eerst te focussen op het inhoudelijke gedeelte. Wat moet er bijvoorbeeld op de flyer komen te staan, zodat mensen de actie die jij op het oog hebt ook ondernemen? Gaat het bijvoorbeeld om potentiële klanten te overhalen tot koop, zorg dan voor bondige maar krachtige tekst. Geef je een feestje? Omschrijf dat met prikkelende tekst. Creëer dus eerst een pakkende boodschap. Heb je die eenmaal, stort je dan op het ontwerp. Een ontwerp namelijk dat in lijn ligt met de informatie die op jouw flyer komt te staan.

Beknopte informatie vormt de kern

Gaan we iets dieper in op hoe je informatie moet neerzetten in jouw flyer, houd het volgende in gedachten. Als eerst dien je ervoor te zorgen dat je niet te langdradig bent met je boodschap. Zorg voor beknopte tekst. Dit is tekst dat relevante informatie weergeeft. Dwaal dus niet af. Je dient er namelijk rekening mee te houden dat mensen in principe jouw flyer scannen. Jij moet zodanig de informatie neerzetten waardoor mensen binnen een paar seconden door hebben wat ze moeten doen of wat de verwachtingen zijn. Mensen doen namelijk vaak niet de moeite om aandachtig een bepaalde reclameboodschap te lezen.

Koptekst en inhoud flyer

Om ervoor te zorgen dat mensen de informatie snel tot zich nemen, dien je een aantal technieken toe te passen. We beginnen met de koptekst. Niets weerhoudt je ervan om de koptekst ten opzichte van de overige tekst in een iets groter lettertype neer te zetten of dikgedrukt. En eigenlijk moet dat ook zo, zolang het maar goed leesbaar is. Met de koptekst geef je in een paar woorden aan wat de functie is van jouw flyer. De tekst die daarna volgt is een beknopte uitwerking van de koptekst, daarvoor gebruik je een normaal lettertype.

Wat betreft contactinformatie, stop dit niet ergens weg waardoor het bijna niet op te merken valt. Contactinformatie moet duidelijk zijn. Wellicht dat er hier ook op subtiele wijze met kleur te spelen valt. Hetzelfde geldt voor een webadres. En vergeet ook niet de tijd en datum goed onder de aandacht te brengen als dat van toepassing is.

Tips voor jouw beeldmateriaal

Ben je specifiek een product aan het verkopen, maak dan een mooie afbeelding van het betreffende artikel en plaats deze op de flyer. Een afbeelding geeft stimulans aan de tekst die je hebt geschreven. Een duidelijke afbeelding zorgt er ook voor dat het voor de ontvanger ook direct duidelijk is waar het om gaat. Niet echt een idee van hoe je dat in de praktijk moet toepassen? Bekijk brochures van toonaangevende fabrikanten waarin ze de verkoop van een product stimuleren. Of loop langs een aantal winkels en kijk of bepaalde afbeeldingen die op de ruit staan geplakt jouw aandacht trekken en vraag je dan af: waarom eigenlijk? Hou het hier ook simpel. Het gaat niet om ingewikkelde afbeeldingen, met eenvoud bereik je meer.

Kleuren en je zakelijke flyer

Kleuren zijn essentieel als je flyers laat maken. Echter dien je wel binnen de grenzen te blijven. Heb je te maken met het business-to-business segment, pas het kleurgebruik dan subtiel toe. Het is geen gewoonte hier om te werken met felle kleuren. Kies voor subtiele kleuren die rustig overkomen, zoals grijs, blauwe en wit. Combineer ook niet al te veel tinten, met een combinatie van bijvoorbeeld drie kleuren creëer je ook rust. Het ontwerpen van een zakelijke flyer op deze wijze levert een positieve bijdrage aan de aantrekkingskracht. Je mag ook iets grappigs toevoegen aan een zakelijke flyer. Je wilt nu eenmaal connectie maken met potentiële klanten, een informeel element toevoegen kan er net voor zorgen dat de klant jouw flyer in zijn tas stopt.

Wil je echter een flyer te laten maken voor een gezellige seventies party of een andere informele aangelegenheid, dan mag je bovenstaande tips laten varen. Dergelijke activiteiten eisen juist dat je creatief aan de slag gaat met kleuren. Ook voor de lettertypen geldt hetzelfde. Je moet in principe voor een visualisering zorgen. Zodanig dat je doelgroep bij voorbaat al een beeld krijgt van wat hen te wachten staat. Het evenement moet als het ware in gedachten te ervaren zijn.

Attitude en je pamflet

Attitude is een element dat ook een rol speelt bij het laten maken van een flyer. Nu is attitude op een aantal manieren te bewerkstelligen, zoals met kleur en lettertype. Maar wat nog meer impact heeft, is een foto van een vriendelijk persoon. Zonder dat je het misschien door hebt, is een flyer voor een hoop mensen de eerste kennismaking met jouw bedrijf. Door gebruik te maken van een vriendelijk gezicht op jouw flyer verlaag je ook de drempel om contact op te nemen. Wanneer een klant op basis van je flyer verder actie gaat ondernemen (denk maar aan bellen of mailen) dan zal deze houding ook deels daarvoor gezorgd hebben. Kortom, de klant heeft het beeld dat hij of zij te maken heeft met een bedrijf dat toegankelijk is en met korte lijnen werkt.

Vraag je je nu af hoe je aan zo’n foto komt? In principe heb je twee opties. We beginnen met de makkelijke manier. Hier ga je voor een standaardfoto die online te vinden is. Houd er wel rekening mee dat deze rechtenvrij is om hoge boetes te voorkomen. Het risico dat je hierbij loopt is, dat er absoluut geen binding met jouw bedrijf bestaat. Ook bestaat de kans dat de foto door een concurrent in gebruik is. Een betere optie die iets meer werk vergt maar zich op den duur dubbel en dwars laat terugverdienen, is voor eigen foto’s zorgen. Hiervoor kun je een professionele fotograaf inhuren of je zorgt er zelf voor. Voordeel is, dat je met echte mensen van het bedrijf te maken hebt en ook dat dezelfde foto op meerdere manieren in te zetten is. Denk maar aan andere reclamecampagnes, foto’s voor het social media gebeuren en natuurlijk de website. Maar het allerbelangrijkste is, dat er een echte binding met het bedrijf aanwezig is.

Het laten maken van flyers voor je bedrijf of gewoon als particulier dient weloverwogen te geschieden. Denken vanuit je eigen gedachte is niet altijd de juiste optie, bekijk de tips. Kijk wat je doelgroep wenst en stem je flyer daarop af.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten