Voorkom een enkeltje papierbak: zo valt jouw flyer op

Voorkom een enkeltje papierbak: zo valt jouw flyer op

oktober 11, 2018 Inspiratie Ontwerp 0

Gaat het om het promoten van je product of dienst middels een flyer, dan zal je merken dat een goed design van absoluut belang is. De concurrentie zit namelijk niet stil, ook daar wordt de flyer ingezet om een bepaald doel te bereiken. Tussen al dat flyer geweld moet ook jouw drukwerk een plek weten te bemachtigen, zodat  dat jouw flyer niet de prullenbak ingaat. Nu zijn er een hoop mogelijkheden die ervoor zorgen dat jouw flyer opvalt. Zo heeft kleur een grote invloed, grafische elementen en lettertypen. Allemaal informatie waarvan je je in principe al bewust van bent. En dat is eigenlijk ook niet het probleem. Als ontwerper weet je dat je daaraan aandacht moet besteden. Maar met alleen specifiek die aandacht schenken ben je er nog niet. De elementen moet je namelijk op een bepaalde wijze neerzetten en combineren en daarmee zorg ervoor dat je flyer opvalt. Er moet sprake zijn van balans.

Maak iets los met je flyer

Het belang waarom je een flyer wilt verspreiden, is vanwege de boodschap die je te verkondigen hebt. Over de informatie die erop komt te staan heb je dan ook goed nagedacht. Het is uniek en slim. Met die informatie laat je mensen namelijk profiteren van een oplossing die jij aanbiedt. Een oplossing voor een probleem waarmee je doelgroep namelijk zit. Alleen loop jij hier als ontwerper tegen een beperking aan en dat is de ruimte op je flyer. Jouw taak als ontwerper is nu niet alleen de boodschap te vertalen naar iets compacts. Maar tegelijkertijd op zodanige wijze dat het iets losmaakt bij je doelgroep. En daar ligt de kunst van het ontwerpen van een flyer. Iedereen kan een flyer ontwerpen, maar maakt iedereen ook iets los met de inhoud bij de ontvanger? Die vraag is zelf te beantwoorden. Gaat je flyer keer op keer in de prullenbak in, dan heb je het antwoord.

Hoe los je dat nu op? Door gericht te zijn. Distilleer namelijk je informatie op zodanige wijze waardoor je uiteindelijk tot de kern komt. Deze kern ga je nu omschrijven met een paar krachtige woorden. Immers, de ruimte op je flyer is beperkt. Als houvast om je informatie te concretiseren, moet je bijvoorbeeld jezelf de vraag stellen: Wat wil ik dat de ontvanger nu moet weten? Of, wat is het voordeel van mijn product of dienst, wat lost het op? Zorg ervoor dat je met de verkregen informatie een pakkende koptekst creëert. De koptekst moet je zodanig formuleren dat je direct de aandacht van de ontvanger trekt. Dan, welk probleem los je op? Schrijf in begrijpelijke taal. Aan vaktermen heeft je doelgroep niets en de kans is groot dat er een enkeltje prullenbak ontstaat. Voorkom ergernis en schrijf ook correct.

Idee

Zorg voor kwalitatieve afbeeldingen en juiste lettertype

Prikkelende tekst is één kant van het verhaal om ervoor te zorgen dat je flyer niet richting prullenbak gaat. De keuze van het beeldmateriaal heeft daar ook invloed op. Wil je namelijk professioneel overkomen met je flyer, dan speelt de kwaliteit van gebruikte afbeeldingen een grote rol. Eigenlijk zorgt het visuele element van je flyer hoe deze in het algemeen overkomt. Een afbeelding van slechte kwaliteit maakt niets los bij doelgroep. Integendeel, het werkt averechts. Een afbeelding die er professioneel uitziet, zorgt voor binding. Het grijpt de aandacht van je doelgroep en dat is wat je nodig hebt. Maar maak het ook niet te bont met afbeeldingen. Een hoop afbeeldingen proppen in je flyer creëert onoverzichtelijkheid. Dat heeft weer effect op het stukje aandacht trekken.

De afbeelding heeft nog een doel. Het geeft je ook een indicatie wat betreft de kleuren die je gaat gebruiken voor je flyer. Namelijk de algemene sfeer die je neerzet en uiteindelijk komt dat de balans ten goede. Nadat afbeelding en kleur van je flyer is bepaald, ga je daar verder ondersteuning aan geven met het  lettertype. Met tekst houd je namelijk de aandacht vast en laat je de lezer overgaan tot actie. De keuze hier moet dus aansluiten op wat je hier met kleur en afbeelding hebt gecreëerd. Het moet je merk representeren en niet wat jij persoonlijk goed vindt. Denk er ook aan dat tekst leesbaar en goed te onderscheiden moet zijn. Vetgedrukte zinnen zijn absoluut welkom. Zo creëer je onderscheid binnen de tekst en leg je nadruk.

Neem twijfel weg middels de inhoud

Heb je eenmaal de lay-out, kleur, afbeelding en tekst goed uitgewerkt? Het volgende waar je je op moet richten is, dat je aandacht gaat belonen. Je ontvanger heeft niet voor niets de tijd genomen om je flyer te bekijken. De reden dat ernaar gekeken is, is dat iets de nieuwsgierigheid heeft opgewekt. Waarschijnlijk zit de ontvanger net met een probleem waar jij een oplossing voor biedt en dat heeft voor die blik op je flyer gezorgd. Hoe zorg je nu dat je flyer nog steeds ver van de prullenbak blijft? Zorg voor een aantrekkelijk aanbod. Hoe doe je dat? De volgende voorbeelden bieden een houvast.

Een koopje spreekt mensen altijd aan. Promoot je een bepaald product of dienst met een flyer, dan moet je ook de twijfel om te kopen wegnemen. Dit krijg je op een simpele wijze voor elkaar door de potentiële klant een korting aan te bieden. Wil je de drang om te kopen nog meer versterken? Zet erbij dat de korting bijvoorbeeld tot een bepaalde datum geldig is.

Een andere manier om mensen over te halen om jouw product of dienst af te nemen, is door niet direct de focus te leggen op het kopen. Bied geïnteresseerden de mogelijkheid om je product bijvoorbeeld eerst gratis uit te proberen. Of, verschaf je een dienst, sluit dan af met: ‘Voor de eerste 10 aanmelders een gratis consult’. Een andere manier om ervoor te zorgen dat je flyer van een reis naar de prullenbak bespaard blijft, is werken met een bonus. In de boodschap van je flyer geef je bijvoorbeeld aan dat indien je het product afneemt en je refereert een ander, je alsnog korting krijgt. Hoe je dat bewijst laten we hier even buiten beschouwing. Het gaat erom hoe je ervoor zorgt dat potentiële klanten veranderen in echte klanten. En dat is te bereiken door je te concentreren op het inhoudelijke van je promotie.

Dat je flyer direct de prullenbak ingaat, is te voorkomen. Besteed niet alleen aandacht aan de basiselementen. Je moet lay-out, kleur, afbeelding en tekst aanvullen. Vergeet daarbij niet dat de balans intact moet blijven.

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Voorwaarden
Disclaimer
Privacy

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten